Växla pengar i Thailand

Förr så hade alla med sig resecheckar när man var ute och reste. Det hade jag med till en början. Men då många började handla med dem på olagliga vägar så blev det ett rent helvete att växla in dem. Det fick inte skilja en millimeter på din namnteckning när de skulle lösas in och då vägrade de att växla in den. Då kunde du sitta med ett antal dollar checkar som du fick vänta med att lösa in hemma hos din bank. Frustrerande när man har pengar men inte kan använda dem. Dyra avgifter både när man köper och löser in dem minskar helt klart attraktionskraften.

Numera använder jag mig av VISA eller Master Card när jag skall ta ut pengar. Hyfsad växelkurs ges, men varierar mycket mellan svenska banker. De senaste åren har det skett en explosion av uttagsautomater här i Thailand. De s.k. ATM automaterna finns snart i varje gatuhörn. Men inte i Ban Samrong än så länge, men vem vet kanske snart så.

Nu har de thailändska bankerna hittat ett nytt sätt att tjäna pengar på oss västerlänningar. Ett utländsktkort = en extra avgift på 150 THB per uttag, och detta utöver de avgifter din bank hemma tar från ditt konto. Max uttag i ATM är 20,000 THB i de flesta bankers automater. Men det kommer att stå 20,150 THB på ditt kontoutdrag. Alla banker är likadana i världen verkar det som. Kan man ta ut en avgift så gör man det.

Om du som västerlänning skaffar ett konto i en thailändsk bank får du ingen ränta!!! Finns det något annat land som har den lagen tro? Lägg gärna en kommentar i så fall.  

Det jag brukar göra är att gå in på banken och ta ett cash advance, ett kontant uttag, då slipper jag 150 THB per uttag och på den banken där jag tar ut pengar Siam Commercial Bank, SCB, har dom som gräns 100,000 THB per uttag.

Om du reser med kontanter rekommenderar jag Siam City Bank då dem har den bästa kontant kursen av alla banker. Kolla kursen här .

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar