I morgon gäller det!!!

Gäller vad då? Jo det är dags att välja ny Phu Yai Ban i Ban Samrong.

En gammal thailändsk tradition tillämpas för fullt just nu här i byn. Röstköpning!

Det är tre kandidater som ställer upp i valet denna gång. Två som är i övre 50 årsåldern, och en som är i 30 årsåldern. Man kan nog säga att det står mellan de två äldre.

Frugan är ju inte dummare än att hon tar emot pengar från alla tre, och det tror jag nog många av dem gör. 200 THB av varje kandidat. Summa 600 THB. Inte illa. Mera lokalval tack. Det är ju ingen som vet vem hon röstar på ändå!

En av kandidaterna, Toy är en riktig skit, så jag har hotat med skilsmässa om hon lägger sin röst på honom. En av hans döttrar avled för ett par år sedan i fullt utvecklad AIDS. Hon hade en svensk kille, som jag aldrig träffat, och även efter hennes död så skickade grabben ner pengar. Tror inte ens att den dottern eller Toy talade om för den stackars svensken att hon var sjuk i AIDS. Än mindre att hon dog i sjukdomen. Bara pengar som gäller i huvudet på den skitstöveln. Då jag aldrig träffat den svenska killen eller haft någon kontakt med honom, så hoppas jag ändå att han klarade sig från att bli smittad.   

Men i alla fall så skall de vara val i morgon. Tyvärr inte i hela landet. Ännu.

Utegångsförbudet som har rått i stora delar av landet har börjat ge effekt. Ett lugn har spridit sig i Bangkok och ute i provinserna.

Pattaya har fått det helt hävt så där är ruljansen i gång som vanligt.

Det rödskjortor som kom till Ban Saleang Thon var tydligen ute för att rekrytera folk att åka tillbaka till Bangkok för att demonstrera igen. Det erbjöd en betalning om 500 THB per dag i lön för att åka. Jag tror inte det var någon som nappade på förslaget.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar