15 % inkomst sänkning!

Vem i Sverige hade accepterat detta utan att ramaskri? Ingen antagligen.

Men när man är distans student och får utbetalt sina studie medel i svenska kronor på ett svenskt bankkonto så är det bara att acceptera?

När jag åkte i oktober stod den 1 SEK i 4.67 THB. Idag är den nere i 3.96, den lägsta kursen sedan länge. Plus att priserna på el, drivmedel och basvaror har gått upp med.

Jag har följt media i Sverige och oroligheterna i Grekland som har gjort att euron har tappat mot dollarn och andra valutor. Men Sverige har inte euro eller ens knutigt kronan till den valutan. Ändå sjunker den svenska kronan med. Nu är jag ingen ekonom men när man jämför med Thailand, där militären, på order av regeringen skjuter demonstranter och hela landets ekonomi är i kaos. Där stärks valutan mot omvärlden.

Den globala ekonomin premierar hårdföra regimer som mördar sina egna invånare och straffar länder som Sverige bara för att vi är med i EU. Kan någon förklara de ekonomiska mekanismerna som jobbar på detta sätt. Jag blir mörkrädd när jag drar mina slutsatser.

Vad är det för värld vi lever i?

Det pågår en diskussion på ett form angående THB växlings kurs. Kolla gärna in den på:

http://www.thaivisa.com/forum/Thai-Baht-Strong-t366646.html

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar